Årets Denimleverantör


Priset tilldelas en skandinavisk denimleverantör - ung som gammal - som är innovativ, framgångsrik och progressiv.


Juryns bedömningskriterier:
- Design
- Produkt och kvalitet
- Kommersiell framgång
- CSR-/hållbarhetsarbete

Vinnare: Nudie Jeans

Nudie Jeans

För idog och grundmurad hållning till såväl kvalitet, varumärkets DNA som varaktig och tidlös design. Oavsett modetrender, branschtendenser eller miljödebatter är årets vinnare alltjämt relevant, pålitlig och konsekvent.

Årets Designer


Priset tilldelas ett utmärkande etablerat svenskt modevarumärke med minst sex kollektioner bakom sig. Kollektionerna som bedöms är vår 2019 och höst 2019.

Juryns bedömningskriterier

  • Kollektionernas kreativa höjd
  • Kommersiell framgång
  • Hantverksnivå
  • Idékoncept
  • Hänsyn till miljö

Vinnare: Arket

Arket

Vinnaren har på kort tid blivit en central aktör i det svenska modelandskapet. Transparent produktion parat med medvetet materialval och långsiktig formgivning ger varaktiga produkter. Här utgår designen från bärarens behov, snarare än viljan att driva försäljning genom snabba trender. Tillsammans med en nytänkande butiksidé skapas ett koncept väl värt att inspireras av.

Habits Hederspris


Habits hederspris delas ut till den branschpersonlighet vars karriär och insatser har främjat det svenska modet alldeles extra genom åren.

Vinnare: Ben Gorham

Ben Gorham

Årets Hederspris 2019 tilldelas en kreatör som själv anser sig stå utanför den flyktiga modebranschen. Men juryn håller inte med. Mode handlar om magi, om att skapa begärliga, bärbara produkter som ger ägaren en pirrande känsla av att tillhöra en exklusiv klubb. En konst som vår vinnare behärskar till perfektion, oavsett om det gäller företagets kärnprodukter, exklusiva väskor och accessoarer eller det klädsamarbete med ett stort svenskt sportmodeföretag som snart lanseras.

Årets Kreativa kundupplevelse


Priset tilldelas en driven dam-, herr-, sko-, accessoar-, och/eller barnmodebutik, som säljer varumärken inom låg-, mellan-, eller högprissegmentet och erbjuder sina kunder något utöver det vanliga.

Juryns bedömningskriterier

  • Starkt visuellt uttryck, både i skyltfönster och i butik/e-butik
  • Iögonfallande första intryck
  • Ett helhetsgrepp av upplevelse och miljö
  • Effektiv kommunikation och marknadsföring
  • God exponering och display av sortimentet

Vinnare: Weekday - Customer-team

Weekday  - Customer-team

Med ett konstnärligt arv och starkt visuellt uttryck, skapar detta kompetenta team tydliga och relevanta kundupplevelser som paketeras och exponeras i en kreativ miljö. Årets vinnare lyckas konstant generera nyhetsvärde, producera målgruppsanpassat utbud och leverera frekventa förändringar i både butik och genom kundaktiviteter.

Årets Kunddrivna Ledarskap

 

 


Priset tilldelas en ledare för ett svenskt företag inom mode, skor och/eller accessoarer som arbetar tydligt och framgångsrikt med att skapa en kundupplevelse som håller hög och jämn nivå genom hela kedjan – alla dagar i veckan.

Juryns bedömningskriterier
  • Personen ska ha tydliga mål för hur kunden ska uppleva företaget
  • Kundmötet ska vara högt prioriterat i företaget och väl synligt för kunden
  • Personen ska ha engagerat hela företaget i arbetet med att skapa den bästa kundupplevelsen
  • Personen ska ha engagerat samtliga medarbetare att ta ansvar för kundmötet och kundupplevelsen
  • Arbetet ska uppvisa goda resultat i kundmätningar

 

Vinnare: Henrik Bunge, Björn Borg

Henrik Bunge, Björn Borg

Med ett entusiasmerande och dedikerat ledarskap som genomsyrar hela organisationen att förstå vikten av att göra skillnad och till vem, har vinnaren levererat och förmedlat goda och framgångsrika resultat vad gäller kundmöte och kundresa. Segraren har framgångsrikt lyckats positionera varumärket som tongivande för aktiva konsumenter.

Årets Logistiklösning


Priset tilldelas en butik, e-handlare, modekedja eller varuhus inom dammode, herrmode, ungt mode, underkläder, sport, skor och/eller accessoarer som varit verksam i minst två år. Verksamheten har på ett nytänkande och väl genomfört sätt använt logistiklösningar i hela sin varuflödeskedja för att nå framgång.

Juryns bedömningskriterier
  • Hållbar logistik som skapar tydliga fördelar för kunden och/eller företaget
  • Positiv ekonomisk utveckling – omsättning och lönsamhet
  • Integrerat logistikarbete som kontinuerligt utvecklar och förbättrar hela kundupplevelsen
  • Unik och/eller nytänkande logistik som differentierar företaget gentemot konkurrenter

Vinnare: HESTRA-Handsken

HESTRA-Handsken

Vinnaren av Årets Logistiklösning har genom att fokusera på sina kärnvärden haft en lång tillväxtkurva med bibehållen lönsamhet. Kvalitet och långsiktighet har säkerställts genom ett hantverk med anor och via både ISO och AEO. Med både produktions- och leveranskedja i egen regi på 35 marknader har vinnaren lyckats kombinera egna och externa säljkanaler på ett framgångsrikt sätt.

Årets Modebutik


Priset tilldelas en driven enskild dam-, herr-, sko- accessoarer- och/eller barnmodebutik, fysisk och/eller digital, som säljer varumärken inom låg-, mellan- eller högprissegmentet.

Juryns bedömningskriterier
  • Ekonomisk utveckling – omsättning och lönsamhet
  • Koncept
  • Varumärkesmix
  • Inredning och skyltning
  • Marknadsföring
  • Kundbemötande/service
  • Digital närvaro
  • CSR-arbete – personalpolicy, miljö och etik utifrån företagets förutsättningar.

Vinnare: The Local Store, Skellefteå

The Local Store, Skellefteå

För ett framgångsrikt entreprenörskap drivet av mod och passion, kunskap och vetgirighet. Fingertoppskänsla för inköp, service och försäljning resulterar i såväl imponerande tillväxt och vinstmarginal som en växande kundgrupp.