Habits Hederspris

Habits hederspris delas ut till den branschpersonlighet vars karriär och insatser har främjat det svenska modet alldeles extra genom åren.

Finalister

Vinnaren av Habits Hederspris 2018 presenteras under galakvällen!




Årets Omnikanal

Priset tilldelas en svensk modeaktör inom mode, skor och/eller accessoarer som utöver fysisk handel har upprätthållit försäljning via internet under minst två år och som har lämnat minst en årsredovisning.

Juryns bedömningskriterier:

  • Genomtänkt, kontinuerlig och engagerande närvaro på sociala medier
  • Samverkan och integrering mellan de fysiska och digitala kanalerna
  • Anpassad kundupplevelse för olika plattformar
  • Lättnavigerad och översiktlig e-handelssajt 
  • Nytänkande
  • Ekonomisk bärighet

Finalister

Stadium

Ända sedan löparbanorna tog plats i Stadiumbutikerna har varumärkesprofileringen varit glasklar och såväl webbshop som sociala medier talar samma språk. Satsningen på köpskärmar i butik signalerar vägen framåt och mer än hälften av nätköpen hämtas i butik – vilket ger möjlighet till merförsäljning. Omnikanal var ordet.

Joy

Kvinnor över 40 är köpstarka, modeintresserade OCH uppkopplade. Något som få i modebranschen tycks fatta. Joy går mot strömmen, känner sin kund och agerar lika starkt lokalt och analogt som digitalt. Aktiviteter på Facebook och Instagram drar trafik, nätförsäljningen ökar kraftigt och ekonomin går åt rätt håll.

Scorett

Här pratar vi omnikanal i ordets rätta bemärkelse. Butikspersonalen driver aktivt trafik till webbshopen och såväl Facebook som Instagram erbjuder shopping med ett enda klick. Hemsidan innehåller en mix av call-to-action, inspiration och tips där sociala medier integreras och köpreflexen effektivt triggas igång.

Årets Butikssäljare

Kategorin är öppen för alla säljare ute på butiksgolvet, både inom enskild fackhandel och kedjor. Fler än en person från samma företag kan nominera sig.

Juryns bedömningskriterier:

  • Juryn kommer inte bara att bedöma efter framgångsrikt säljresultat, utan också hur personlig kundservice och exceptionellt kundbemötande har bidragit till företagets positiva utveckling. Vinnaren ska vara ett gott föredöme för hela branschen.

Finalister

Helene Lyons - Joy

Med en bakgrund som frisör, skosäljare och slutligen konfektionssäljare har denna finalist byggt en bred erfarenhetsbank. Helene är trygg i sig själv och sätter alltid kunden i fokus. Här finns en medfödd talang inom försäljning!

Klas Leirnes - Alewalds

Denna erfarna senior har verkat i branschen i över 20 år varav de flesta som butikssäljare. Klas brinner för mode, outdoor och friluftsliv och är oerhört kompetent inom sin paradgren som är skor och outdoor. Klas känns stabil och trygg med mycket kunskap och erfarenhet. 

Mia Karlsson - Gustaf Mellbin

Hur svårt är det att sälja underkläder till krävande och kräsna kvinnor? Mycket svårt har det visat sig. Att sälja något som för många upplevs som privat och mycket personligt är en konst som Mia hanterar förträffligt. Mia är extremt uppskattad av personal, ägare och framförallt kunder.

Årets Logistiklösning

Priset tilldelas en butik, e-handlare, modekedja eller varuhus inom dammode, herrmode, ungt mode, underkläder, sport, skor och/eller accessoarer som varit verksam i minst två år. Verksamheten har på ett nytänkande och väl genomfört sätt använt logistiklösningar i hela sin varuflödeskedja för att nå framgång.

Juryns bedömningskriterier:

  • Långsiktig logistik som skapar tydliga fördelar för kunden och/eller företaget
  • Positiv ekonomisk utveckling – omsättning och lönsamhet
  • Logistiklösningar som är integrerade i hela näringskedjan
  • Nytänkande

Finalister

Eton

Ska man konkurrera internationellt i ett premiumsegment krävs det onekligen såväl produkter som en svårslagen logistik. Det här märket har skördat stadiga framgångar genom att kunna leverera till återförsäljare nästa dag – på huvudmarknaderna samma dag. Custom made-varor trollas fram och levereras inom tio dagar. Designarbetet har rent av anpassats för att kunna möta kunden vid rätt tillfälle och när behoven uppstår. Med detta engagemang kommer något av marknadens lägsta reklamationer och returer, samt välförtjänt nominering till Årets Logistiklösning.

Five Seasons

Om man samarbetar med Europas största kedjor och samtidigt säljer det väletablerade varumärket inom skidåkning och friluftskläder direkt till konsument gäller det att ha koll på logistiken. Så bra att man faktiskt anlitas av andra bolag som logistikcenter. Här finns såväl en framgångsrik optimering av utleveranser som minimerad tid till marknaden. Lägg sedan till flytande lagerplatser, reklamationer som sköts på plats och korta lagringstider, och man har en modeaktör som lever upp till utfästelsen om att vara 100 procent logistik och en given kandidat till Årets Logistiklösning.

Jollyroom

Kanske ansågs man som lite galen när man redan i starten valde ett skalbart affärssystem som SAP. Men åtta år senare har detta företag passerat en miljard kronor i e-handelsomsättning genom fyra lager om sammanlagt 45.000 kvadratmeter – lager som är drivna helt i egen regi, är i ständig utveckling och förbättring. Här har till exempel anpassning mellan gods och kartong ökat, fyllnadsmaterial slopats helt och därmed transportbehoven sänkts med en tredjedel. Juryn vill inte minst uppmärksamma denna logistikpionjär som på så sätt medvetet minskat klimatpåverkan, för att ha inkluderat all personal, satsat på utbildning samt utvecklat egna appar.

Årets Inredningskoncept

Priset tilldelas en svensk modebutik, en eller flera, kedja eller enskild fackhandel som insett att butikens inredning höjer butikens image, ökar försäljningen och lönsamhet samt stärker din personal.

Juryns bedömningskriterier:

  • Inredningen ska förstärka butikens/konceptets/varumärkets identitet
  • Butiksplaneringen och inredningen ska vara väl genomförd
  • God exponering

Finalister

Caliroots Göteborg

Caliroots levererar ett urbant och samtida koncept som på ett förtjänstfullt sätt förflyttar online till offline. Digitala inslag genomsyrar såväl butiksupplevelsen som kunderbjudandet samtidigt som ett noga utvalt sortiment landar väl i en fysisk miljö präglad av kaxiga materialmöten.

Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret öppnar dörrarna till ett lekfullt shoppingnäste som med tydlighet och enkelhet i fokus omfamnar samtliga generationer. Finurliga kommunikationslösningar och genomtänkta detaljer ger ett pregnant resultat, och en ny och ljus hemvist för ett klassiskt varumärke att utvecklas i.   

Arket

För ett genomtänkt och konsekvent koncept med inbjudande exponeringslösningar, smarta material och identitetsbärande förpackningsdesign. Omsorgsfullt vårdade ytor ger ett kurerat sortiment optimalt fokus. Allt omslutet i en monokrom, varm och avskalad miljö.

Årets Kreativa kundupplevelse

Priset tilldelas en driven dam-, herr-, sko-, accessoar-, och/eller barnmodebutik, som säljer varumärken inom låg-, mellan-, eller högprissegmentet och erbjuder sina kunder något utöver det vanliga.

Juryns bedömningskriterier:

  • Starkt visuellt uttryck, både i skyltfönster och i butik/e-butik
  • Iögonfallande första intryck
  • Ett helhetsgrepp av upplevelse och miljö
  • Effektiv kommunikation och marknadsföring
  • God exponering och display av sortimentet

Finalister

& Other Stories

Biblioteksgatan & Mall of Scandinavia - Stockholm samt Stora Nygatan - Malmö
Ett modeuniversum för kvinnor i alla åldrar där klockrent genomförda designsamarbeten och event, hög frekvens på omskyltning och en flexibel inredning gör att sortimentet alltid känns nytt. Sortimentsmixen, där accessoarer bokstavligen tar stor plats, bidrar till köpsug och exponeringsvariation.

Zetterberg Couture

Grev Turegatan - Stockholm & Södra Larmgatan - Göteborg
Några av kunderna är kungligheter, andra är stjärnor på kändishimlen och alla vill känna sig som en prinsessa för en (bröllops)dag – eller (gala)natt. Therese Zetterberg levererar glamour och kvalitet med sällsynt välförpackad personlighet, själ och hjärta – från skyltfönstret ned till shoppingpåsen.

The Lobby/AMF Fastigheter

Regeringsgatan - Stockholm
Våra shoppingvanor är inne i ett paradigmskifte. Kan en galleria med korttidsavtal vara lösningen? På The Lobby kan små företag visa upp sig på ett billigt och enkelt sätt. Tydliga varumärkesöar och unisona skärmar ger en proffsig inramning medan kundens nyfikenhet kittlas av det snabba flödet av hyresgäster. 

Årets Denimleverantör

Priset tilldelas den denimleverantör - ung som gammal - som är innovativ, framgångsrik och progressiv. 

Juryns bedömningskriterier:

  • Design 
  • Produkt och kvalitet
  • Kommersiell framgång
  • CSR / Hållbarhetsarbete

Finalister

J.Lindeberg

En strategisk denimsatsning på produktnivå som gett försäljningsmässig fullträff i samtliga kanaler, såväl fysiska som digitala. Samtidigt som varumärket tar höjd mot högt uppställda hållbarhetsmål. 

Neuw

Med grunden i skrädderi och kvalitet har Neuw tagit den internationella denimvärlden med storm. Med mottot ”att inte bli störst men bäst” växer varumärket kraftfullt och övertygande på en hårt konkurrensutsatt marknad.       

Adnym Atelier

För att ärligt och passionerat ha tagit raska och försäljningsmässigt imponerande kliv i etableringen av det normbrytande denimoraklet Adnym Atelier: Ett varumärke att räkna med såväl på den internationella som den nordiska scenen. Nu och i framtiden.

Årets Hållbarhetspris

Priset tilldelas ett svenskt företag/projekt/organisation med en utmärkande tydlig, mätbar och uttalad hållbarhetsstrategi.

Juryns bedömningskriterier:

  • Hållbarhetsstrategi på produkt- och servicenivå
  • Förmåga att implementera hållbarhetsarbetet i hela företaget, upp till ledningsnivå
  • Transparens; hur mål, progress och mätbara uppnådda insatser kommuniceras
  • Banbrytande arbete och/eller vara pionjär inom sitt hållbarhetsområde
  • Långsiktighet och källa till inspiration för branschen

Finalister

Boob

Årets Hållbarhetspris vill lyfta fram en av branschens pionjärer, som under ett decennium ständigt förbättrat och ökat sin miljövänlighet. Hållbara material används genomgående i schyssta produkter som ska kunna användas länge, för alla nya familjemedlemmar och sedan lämnas vidare till en ny användare. För detta varumärke är omtanke ett ledord, både i produktionen och i relationen med kunden som många gånger hittat hit under en speciell del av livet.

Filippa K

Ambitionen att bli världens mest hållbara har verkligen inte varit en tom utfästelse. Stenhårda krav i design och produktionens alla led samt progressivt arbete med leverantörer har toppats med såväl tekniska som affärsmässiga innovationer och föregångsarbete i kundledet. Resultatet: modegrad som kombineras med en genuin livsstil, en förebildlighet och inspiration för en hel bransch.

Kavat

Att göra rejäla produkter för de yngsta konsumenterna, såväl som vuxna, kan vara precis rätt utgångspunkt för hållbarhet i internationell klass. De var bland de första att hållbarhetscertifiera sina material och även den egna produktionsenheten har grundats på rättfärdiga värderingar. Som pionjärer inom sin produktkategori upplevs målet att bli världens mest hållbara skomärke uppnåbart, och välförtjänt.

Mistra Future Fashion

Ett sant hållbart mode behöver visioner och innovationer. Genom att samla nytänkande projekt över hela modekedjan, och ur alla hållbarhetsmässiga perspektiv, har det här skapats en unik och internationellt uppmärksammad forskningsorganisation. Nya rön, som kan förändra hur vi gör och bär mode redan i morgon, har gjort verksamheten angelägen för modebranschen i dag och för framtiden.

Swedish Stockings

Att lyckas skapa både hållbarhet och mode, med nya sätt att se de där viktiga men ibland sorgligt bortglömda produktkategorierna, förtjänar att lyftas fram och prisas. Är man dessutom först i världen i sin niche att använda återvunnet material, och låter kunderna recycla sina förbrukade plagg, kan nya standarder skapas.

Årets Designer

Priset tilldelas ett utmärkande etablerat svenskt modevarumärke med minst sex kollektioner bakom sig. Kollektionerna som bedöms är vår 2018 och höst 2018.

Juryns bedömningskriterier:

  • Kollektionernas kreativa höjd
  • Kommersiell framgång
  • Hantverksnivå
  • Idékoncept
  • Hänsyn till miljö

Finalister

Christopher Nying - Our Legacy

På ett lågmält, men samtidigt djärvt sätt har varumärket under flera års tid mejslat fram sin version av samtida herrmode. Arbetet är i det närmaste konceptuellt, där utgångspunkten är en samling ikonprodukter som fortsätter att utvecklas säsong efter säsong. I Our Legacys tappning är en vid byxa eller praktisk täckkjol inga konstigheter. Tillägget av en damlinje bådar också gott för framtiden.

Frida Bard - Hope

Säsongsneutralt och könsneutralt. Designchefen Frida Bard vet hur en rör om designgrytan precis lagom. Varumärket har genomgått en uppdatering som höjt modegraden utan att den ursprungliga identiteten gått förlorad. Resultatet är spännande skärningar, alltid med en habegärlig mönsterbild.

Sebastian Dollinger - Eton

Klassiska modeller har satt denna skjortleverantör på världskartan. Men även de säsongsbaserade kollektionerna förtjänar att lyftas fram. Fokus på formgivning kombineras med hantverksskicklighet och teknisk expertis. Det handlar om plagg som är både kommersiellt starka och designmässigt skickligt utföra. Vad sägs till exempel om en skjorta i strykfritt linne?

Årets Modeexportpris

Modeexportpriset har instiftats för att uppmärksamma svensk modedesign och främja den svenska modeexporten. Priset tilldelas en svensk modeleverantör som har uppnått stora framgångar i sin export.

Juryns bedömningskriterier:

  • Leverantören ska ha lagt grunden till en långsiktig exportutveckling
  • Uppvisad exporttillväxt till en eller flera marknader
  • Uppnådd finansiell framgång

Finalister

Totême

Med över 70 procent av omsättningen utanför Sverige är Totêmes internationella framgångar uppenbara. Varumärket levererar avslappnad och tidlös lyx för den moderna kvinnan genom etablerade återförsäljare och onlineaktörer vilket avspeglas i företagets imponerande tillväxt och goda resultat.

ATP Atelier

Det är ingen slump att ATP Atelier finns hos över 200 återförsäljare världen över. Den internationella närvaron bygger på långsiktiga relationer med återförsäljare i toppskiktet och varumärket genomför gediget pr-arbete på samtliga marknader. Dessutom lyckas ATP leverera lönsam tillväxt i en utmanande bransch. Skandinavisk design kombinerat med italienskt hantverk är en vinnande kombo.

Fjällräven

Tidlös design och älskade klassiker, tydligt hållbarhetsfokus och uppmärksammade event som lockar deltagare från över 90 länder, gör Fjällräven till ett eftertraktat och växande varumärke i världen. En expansiv exportstrategi har resulterat i stark tillväxt på såväl mogna som nya marknader, med Kånken som bärkraftig och självklar följeslagare.

Årets Nykomling

Priset tilldelas en utmärkande leverantör av kläder, skor och/eller accessoarer som har varit verksam i högst två år och producerat minst en säljkollektion.

Juryns bedömningskriterier:

  • Tydligt koncept
  • Genomtänkt affärsplan
  • Produkt- och designkvalitet
  • Nytänkande

Finalister

Atacac

Med visionen om att vara världens mest intressanta designstudio bedriver Atacac forskning med slutkonsumenten som recensent. Utöver det vänder man upp och ner på traditionella marknadsmodeller och varumärkets egna prismodellen premierar tidiga beställningar som produceras direkt i deras minifabrik.  Det är både modigt och nödvändigt av Atacac att inspirera branchen till en grundförändring.

Aéryne

Ett bolag som på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet, solidaritet och en ny affärsmodell med kunden som den stora vinnaren. Grundarens bakgrund samt de anslutande förmågorna i ett “all womens dream team” och att betydande kapital attraherats till bolaget stärker vår uppfattning om att detta är en morgondagens maktspelare

Bite Studios

Sällan har jurygruppen skådat ett så starkt team, enade kring en så tydlig vision med en så ambitiös plan för hur man ska positionera ett lyxvarumärke globalt. Bite Studios har dessutom en stark estetik där man vägrar kompromissa med design som primär värdebärare.

Årets Inköpare

Priset tilldelas en inköpare med stor förståelse för trender och förmåga att översätta detta till det egna butikskonceptet inom dam-, herr-, barn-, sko- och/eller accessoarmodebutik.

Juryns bedömningskriterier:

  • Kunskap och kreativitet inom verksamhetens ramar
  • Fokus på hållbart strategiskt tankesätt som gynnar inköpsprocessen och i slutändan konsumenten
  • Visar på positiv ekonomisk utveckling – omsättning och resultat

Finalister

Jesse Hudnutt & Simon Hogeman - Très Bien

Ett unikt och noga utvalt sortiment med internationell kompetens. En modig blandning av streetwear och high end-mode som kretsar kring produkten snarare än säsong och märke. Très Bien är ett modernt onlinekoncept med hög närvaro i sociala medier och påtagligt stark image som levererar goda resultat i en pressad bransch.

Jenny Hjalmarson Boldsen - Studio Stilista

I den lilla butiken på Råå utanför Helsingborg hittar kunden ett noga utvalt sortiment med fokus på att kunna erbjuda sina kunder en mix av varumärken och inspiration till att tänka nytt. Studio Stilista är som en perfekt ”walk in closet” som dessutom lyckas leverera fina ekonomiska resultat.

Daniel Andersson & Sahand Shirazi - The Terrace

Hos The Terrace hittar kunden begränsade kollektioner och unika kollektionssläpp där sortimentet styrs utifrån kundens livsstil och behov. Med örat mot marknaden och en ständig dialog med målgruppen i sociala medier vågar The Terrace förnya sortimentet med nya varumärken och inriktningar inom ”fashionable sportswear”.